Heb je nog geen 4G-symbool op het scherm van je smartphone staan? Geen zorgen! De intensieve breedbandtechnologie LTE (Long Term Evolution) komt naar jou toe en wel via een netwerk bij je in de buurt. De mobiele vereniging Global Mobile Suppliers Association (GSA) schat namelijk dat er tegen het eind van 2013 zo’n 234 commerciële LTE-netwerken in 83 landen beschikbaar zullen zijn.
LTE zorgt voor een significante verbetering van de mobiele breedbandsnelheden en kapt vertragingen op het netwerk af, waardoor het makkelijker wordt om real-time applicaties te gebruiken. Op dit moment hebben operators de neiging om LTE in ‘vanillesmaak’ te promoten: het aanbod blijft hetzelfde voor consumenten en het bedrijfsleven. De mogelijkheden van deze nieuwe technologie kunnen echter leiden tot allemaal nieuwe soorten diensten en tarievenplanning voor zakelijke gebruikers, zoals premium data of applicatieprioritering.
De meeste operators bieden bij het upgraden van hun netwerken LTE aan. Net als destijds met 3G bieden zij een bundel met een fair use policy. Af en toe kan een speler die minder klanten en een overdaad aan capaciteit heeft onbeperkte bundels aanbieden. Hoe dan ook lijken LTE-gebruikers meer waar voor hun geld te krijgen.
Wireless Intelligence die 4G-tarieven heeft bijgehouden, geeft aan dat de operators gul zijn met de databundels voor LTE. Daarmee anticiperen zij op de verwachting dat het gebruik zal toenemen. De onderzoeker geeft aan dat de gemiddelde prijs van data afneemt naarmate de snelheid van het netwerk toeneemt. In Europa zijn de gemiddelde kosten per GB aan gedownloade gegevens op 7Mbps HSPA-diensten zo’n 5 euro, maar voor 80 Mbps LTE-diensten gaan de kosten terug naar minder dan één euro per GB.
Bedrijfsplannen
Het nieuwe dienstenaanbod ligt overal in het verschiet. Denk aan abonnementen met hoge QoS-garanties, snelle en directe service-upgrades, QoS-garanties voor telepresence,, cloud-applicaties en ondersteuning voor M2M en mobiele apparaten. Momenteel focussen operators zich op de uitrol en verbetering van hun netwerk. Zij weten goed dat zij om een grotere dienstendiversiteit aan te kunnen bieden die echt ten volste gebruik maken van 4G, flink moeten investeren in hun back-end-systemen. Zo kunnen zij de controle en het inzicht krijgen op wat er allemaal op hun netwerk gebeurt.
Toekomstige zakelijke diensten zullen onder andere voor verbetering zorgen bij het delen van documenten. Daarnaast willen bedrijven sneller en directer toegang tot het intranet op basis van desk-omgevingen en betere ondersteuning voor online applicaties zoals video conferencing, video monitoring of cloud computing-oplossingen.
Turbo-knop
Een potentiële LTE gerelateerde innovatie is de zogenaamde Turbo-knop. In dit scenario zet de gebruiker een HD videoconferencing call op, streamt een film of deelt grote documenten. Het netwerk signaleert dit vervolgens en waarschuwt de gebruiker dat de actie grote datacapaciteit vergt. Vervolgens wordt de gebruiker betere (video)kwaliteit aangeboden en verbeterde QoS om de actie te kunnen voltooien. Hier betaalt de gebruiker wel een fee voor. Met een druk op de knop kan de gebruiker verder met wat hij of zij aan het doen is, zonder dat de datacapaciteit opraakt, enige vertraging of wat voor onderbreking op het netwerk dan ook.
De verwachting is dat voice op 2G- en 3G-netwerken uiterlijk tegen het eind van 2013 gemigreerd is naar LTE. Hoewel dit zal bijdragen aan de congestie op de glimmende nieuwe LTE-snelwegen, zal het ook kansen bieden voor bedrijfsoplossingen. Denk aan op telepresence gebaseerde conference calls waarbij het netwerk automatisch leidt tot oproepen met meerdere gebruikers via de meest geschikte apparaten, pc’s of vaste lijnen.
Een dergelijke dienstverlening vraagt echter om intelligente investeringen in netwerkbeheer en factureringsystemen. Terwijl de huidige prioriteit 4G-implementaties is, blijft de inspanning om zulk soort systemen te upgraden voortdurend aanwezig. Gebruikers zullen geen gebruik maken van de Turbo-knop als zij de upgrade niet snel kunnen krijgen.
Om gepersonaliseerde abonnementen voor data en dienstverlening te kunnen aanbieden, hebben operators vergaande inzicht nodig. Ze moeten weten wat er op hun netwerk gebeurt en traffic en gebruikerspatronen kunnen managen. Het zal hen in staat stellen om diensten op basis van kwaliteit of activiteit te onderscheiden.
Verbeteringen in de back office
Verbeteringen aan het 4G back-end brein moeten gebruikers in staat stellen om hun gegevens beter te controleren en te beheren. Veel klanten beperken hoge bandbreedteactiviteiten tot Wi-Fi, omdat ze hun datalimiet niet willen overschrijden. Theoretisch gezien is LTE in staat om traffic steeds te ontlasten, zonder dat de gebruiker er iets voor hoeft te doen. Dat is ook logisch als de focus op het controleren van netwerkcongestie ligt en op het creëren van uitstekende ervaringen bij klanten. Het voordeel is dat intelligente trafficmanagement het leveranciers makkelijker maakt om hun belangrijkste klanten daadwerkelijk goede service te kunnen garanderen.
Operators zijn momenteel gefocust op het inzetten van LTE bij de belangrijkste bevolkingscentra, dus ieder aangeboden QoS-overeenkomst heeft één groot nadeel: prioritering is namelijk niet overal beschikbaar. Als de uitrol verder gaat, moet dit mogelijk minder vaak voorkomen.
Een zuivere LTE-implementatie lijkt voor de nabije toekomst onwaarschijnlijk. HSPA+ is al een technologische doorbraak met een doorvoersnelheid die drie keer beter is dan 3G. Hoewel nieuwe zakelijke LTE-producten, -diensten en databonnementen eraan komen, zullen ze in dit stadium van de evolutie van het netwerk slechts in beperkte mate worden ingevoerd.
Frank de Jong is senior solutions consultant bij Orange Business Services